22. března 2012

III. Archivář - Cesta na Měsíc

Uvědomil jsem si, že jméno Georges Méliès na tomto blogu zmiňuji tak často, že to tu skoro vypadá jako nějaký fanklub, a přitom jsem dosud žádný z jeho filmů neukázal. To je chyba, kterou je nutné okamžitě napravit!
A jakým jiným filmem mistrovo dílo představit, než přímo tím nejslavnějším a nejcitovanějším!

Cesta na měsíc byla inspirována tehdy populárními romány Ze Země na Měsíc (Jules Verne) a První lidé na Měsíci (H. G. Wells) a dá se považovat za vůbec první vědeckofantastický film v historii.

Ve filmu je využita celá řada triků a efektů - stop-triky, prolínačky, práce s perspektivou a bůhví jaké ještě... Méliès byl v tomto ohledu skutečným géniem a právem skrze svou práci dosáhl věhlasu - ani to však nezabránilo jeho pozdějšímu bankrotu (viz níže). 

Film se stal v poulární kultuře ikonou a mnoho umělců na něj rádo odkazuje (ať už formou parodie, například ve Futuramě, nebo pocty, jako v případě skupiny Queen).


Původní verze zahrnovala i komentář, který měl být předčítán při projekci a není problém podobnou verzi na internetu najít a stáhnout

Stejně tak existovaly i ručně kolorované verze filmu, které ovšem byly až do roku 1993 ztraceny. Po svém znovuobjevení byla nalezená (poslední dochovaná) barevná kopie restaurována a 11. května 2011 znovu uvedena na Filmovém festivalu v Cannes - 109 let po své premiéře.
Tato verze byla doplněna o zvukovou stopu, kterou nahrála francouzská skupina Air, ale i když je obraz technicky lepší, použitá hudba mi k atmosféře filmu příliš nesedla. 


Není nezajímavé, že film je také ukázkovým příkladem porušení autorských práv (i když v té době okolo filmu něco takového v podstatě neexistovalo - zejména proto, že film nebyl považován za umění).
Georges Méliès chtěl film uvádět i ve Spojených státech, ale došlo k tomu, že si Thomas Alva Edison, který sám provozoval filmovou společnost, udělal několik kopií a veřejně je promítal. Většinu zisků tak inkasovali Edisonovi lidé, zatímco Méliès nevydělal prakticky nic.

Paradoxem pak je, že v USA se film stále promítal a vydělával i v době, kdy Méliès ve Francii vyhlašoval bankrot...

Žádné komentáře:

Okomentovat