18. dubna 2014

10 minut

Podle slavného scenáristického guru Syda Fielda (budiž mu země lehká), trvá divákovi zhruba deset minut, aby se rozhodl, zda se mu film líbí nebo ne. 
Pro scenáristu je to prubířský kámen a důkaz jeho schopností - má deset minut na upoutání pozornosti, vytvoření pouta mezi divákem a postavami, naznačení nebo rozvinutí konfliktu, který zaujme...
V případě seriálů je to dokonce ještě méně (přestože musí pracovat s více postavami!).

A protože analýza cizích prací je jednou z forem sebevzdělávání, řekl jsem si, že se prvním deseti minutám budu trochu věnovat a zkusím je rozebrat - dobrých i špatných filmů. 
Jen prvních deset minut nic jiného (u seriálů možná jen pět minut první epizody, pokud nemají pilotní díl ve výrazně delší stopáži). Poté, jakmile skončí scéna, sledování ukončím a udělám si rozbor, třeba se i podívám ještě několikrát znovu, a pokusím se odhalit, jak pracoval a uvažoval autor.

Tohle je samo o sobě dobrý námět na blog, ale nechci se omezovat jen na dobré nebo pro mě zajímavé filmy - nebo dokonce autory. Je to příležitost podívat se i na díly mně neznámá a rozšířit si obzory - vyzkoušet něco, na co bych si jinak nenašel čas.
A třeba některé z testovaných filmů i dokoukat do konce...

Takže bych uvítal tipy a doporučení na filmy, které byste mi pro podobné speciální sledování doporučili, o kterých byste chtěli vést debatu nebo by vás prostě zajímal můj úhel pohledu.
Pište mi do komentářů, do pošty nebo mi to klidně řekněte osobně až mě potkáte. Myslím, že jeden článek měsíčně s až třemi filmy bych měl snadno zvládnout (pro začátek rozumná porce, podle náročnosti pak přizpůsobím tempo).

Nebo se klidně můžete pokusit o vlastní rozbor. Když bude mít co sdělit, klidně ho uveřejním (ale nebudu dělat korektury). Bude zajímavé přečíst si i úryvek od někoho jiného, ne?

Napadlo mě také, ale to ještě musím vyřešit právně, zda bych na svůj kanál na YouTube nemohl nahrát oněch úvodních 10 minut z rozebíraných filmů (doplněných o časomíru a infografiku), tak, aby se to vešlo do vzdělávací autorské licence (zatím se zdá, že bych se teoreticky mohl vejít do amerického pojetí fair use).

Původně jsem tuhle (jen kratší) výzvu uveřejnil na Facebooku a G+, ale rychle mi došlo, že ne všichni čtenáři se rekrutují z mých známých (a jejich známých). Za toto opominutí se omlouvám. ;-)



EDIT: Zatím se na seznam dostaly tři filmy (a už jsem s jejich zpracováním začal - přeci jen jde o 10 minut z každého): All That Jazz (Bob Fosse, 1979), Adaptation (Spike Jonze, 2002) a The Station Agent (Thomas McCarthy, 2003). Ani jeden jsem donedávna neviděl, i když o prvních dvou jmenovaných jsem už slyšel.
Čekám na vaše další tipy.

Žádné komentáře:

Okomentovat