27. března 2014

Hudba zdarma

Když vyrábíte videa pro svoji potřebu (a netrápí vás, že je občas YouTube zablokuje), zpravidla neřešíte autorská práva na hudbu. Pohybujete se v eticky nejednoznačné zóně, kdy skrze práci někoho jiného neprodukujete zisk, ale zároveň ji šíříte (a rozhodně se nedá mluvit o tom, že byste dotyčného interpreta přímo propagovali). Právníci (zejména ti, kteří zastupují organizovaný zločin a OSA) mají jiný názor, ale z mého hlediska nevzniká reálná škoda a je tak těžké na to nahlížet jako na zločin.

Ovšem občas člověk potřebuje hudbu využít i pro práci, kterou pak nějakým způsobem zpeněží nebo šíří oficiální cestou (vedoucí k sebeobohacení) – a tehdy se pak opravdu vyplatí mít práva na hudbu vyřešená.
Můžete mít smlouvu s konkrétním interpretem – třeba vaším kamarádem, který sám skládá nebo dokáže nahrát hudbu zbavenou právní ochrany (u nás, pokud je mi známo, po 70 letech od úmrtí autora) – nebo musíte sáhnout po hudbě dostupné zdarma na internetu.

Licence pro podobnou hudbu může nabývat mnoha podob (trochu jsem se tomu věnoval tady) a je potřeba si dát pozor, s jakým materiálem právě pracuji – ale v době internetu je zdrojů přehršel, ať už placených, nebo těch zcela zdarma (přičemž bych nespojoval placený přístup s vyšší nebo nižší kvalitou - jen má zpravidla lepší výběr nebo kvalitnější možnosti vyhledávání).

A co používají lidé z oboru?
Začnu neplacenými zdroji, ty nás asi budou zajímat nejvíc.

Sám jsem opakovaně použil Imcompetech (ten mi ostatně doporučila Cirrat z Triumvirátu) a nebyl úplně marný, i když značná část hudby mi přišla repetitivní a dá celkem práci si dobře vybrat. Nicméně, je zdarma a jako podkresový zdroj je to poměrně užitečné.

Dále tu máme Free Music Archive, který nabízí bohaté třídění na základě žánrů, Freesound.org, kde mimo jiné najdete i ruchy (tlukot srdce, motor traktoru, vítr v lese), autorské Danosongs a hudbu najdete i v knihovně na YouTube.
A skrze vyhledavače jistě najdete i řadu dalších.

Placené zdroje zvukových efektů (nepodceňovat, mnoho zvuků je obtížné nahrát, takže budete rádi za to, že o někdo udělal za vás) a hudby?

Bez mučení přiznám, že v tomhle až tak moc neumím chodit. Placený přístup se mi, vzhledem k objemu komerční práce, kterou dělám, nevyplatí (a při práci v televizi s hudbou většinou nepracuji), takže jsem jen několikrát nakoukl v rámci registrace zdarma. A vždy bez toho, že bych hledal něco konkrétního, což trochu limituje dojem, který jsem si odnesl.
Ale přímo do profesionálů na LinkedIn jsem se dozvěděl, že jejich nejoblíbenějšími zdroje jsou tyto:
AudioNetworkSmartSound (nabízí i možnost úpravy hudby přímo pro vaši potřebu - změnu tempa a podobně), VideoBlocks (databáze nejen videa k použití, ale i hudby), Premiumbeat, Free Play Music, a řada dalších...

Mnoho placených navíc stránek nabízí různé slevy, omezený počet stažení zdarma, levnější tématické balíčky nebo jiné prémiové programy, takže není od věci je sledovat, pokud s hudbou (a ruchy) častěji pracujete.

Navíc, pokud jste výkonní umělci (zejména instrumentalisté), určitě existují cesty, jak podobnou cestou svoji práci propagovat či dokonce zpeněžit.

2 komentáře:

  1. Zrovna včera jsme přemýšleli o vytvoření databanky pro historické a historizující témata. Už jen proto, že když potřebuji něco do vystoupení tak se to pekelně shání.
    Mám na mysli jak video tak zvuky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To by určitě bylo užitečné... Když jsem to psal, tak jsem taky uvažoval o tom, že podobný přístup neexistuje přímo v češtině a pro české autory (s tříděním ušitým na míru národní potřebě) - čímž nemyslím konkurovat těm velkým stránkám, ale spíš vytvořit takovou českou alternativu.

      Vymazat