12. prosince 2013

Ovčák a panenka

Události jsou zbabělé, proto chodí v zástupech...
Není to poprvé, co jsem se rozhodl naučit něco nového a přijal jsem nabídku pracovat na něčem, co jsem dosud nezkusil. A i když se to nemá, tak navíc zdarma (ale někde se zkušenosti nabrat musí a chtít po kamarádech, aby mi platili za učení se se softwarem, není právě slušné). A celé se to zkomplikovalo...

Abych to zkrátil - přijal jsem nabídku zpracovat animovaný videoklip k folkové písni Ovčák a panenka od kapely Druga (v době psaní tohoto článku je píseň na 8. příčce hitparády na rádiu Proglas), přičemž moje práce nebyla ani tak o střihu (jakožto umělecké disciplíně), jako spíše o postprodukci a správném sesazení obrazu se zvukem podle scénáře (ryze technický střih).

Videoklip je zpracovaný metodou Stop motion animace, které jsem se letmo dotkl, když jsem rozebíral Stop-trik. Má své začátečnické mouchy, například nedostatečně aretovaný fotoaparát při zaznamenávání snímků (pravděpodobně nebyla použita drátová spoušť a obraz se proto třese) a, i přes propracovaný scénář, chyby ve vazbě záběrů (nefunkční skokový střih se kterým už nešlo nic dělat).
Navzdory tomu ale klip pěkně funguje a mám z něj radost - musel jsem si kvůli němu osvojit tzv. nesting, vyzkoušet různé techniky fázování sekvence fotografií (ne vždy bylo dobré vzít celou sekvenci tak, jak byla) a hlavně si pohrát s animací, čehož jsem se dlouho bál a teď mám i chuť to zkusit.


Bohužel mi práci na klipu komplikovala vlastní lenost, dohledávání postupů, jak vyřešit nějaký problém, který v jiném software zvládám levou zadní, a hlavně moje vlastní práce (díky které platím nájem a jiné nesmysly).
I když jsem už přes dva roky OSVČ, Česká televize mě vytěžuje výrazně víc než v době, kdy jsem tam byl zaměstnaný, takže po návratu domů nemám příliš chuť dál střihat. Ta nechuť je o to větší, že jsme od konce října rozjeli nový formát pořadu Horizont ČT24, na němž mám tu čest spolupracovat - jenže po více než 8 hodinách u počítače, kdy si příliš neodpočinu, moje kreativita trpí. Práce střihače je zkrátka náročná na pozornost a vyžaduje pravidelné přestávky, aby měla setrvalou kvalitu - a tak už večer před vysíláním, při dodělávkách, spoléhám hlavně na zautomatizované postupy namísto plného soustředění (což mě samotného štve).

Ale navzdory tomu jsem klip dokončil a ve středu 27. listopadu odevzdal.

Závěrem musím ještě pochválit práci Karolíny Bendové (Saima.cz), která připravila celou scénu i figury a následně ji odsnímkovala (cca 600 fotogafií ve vysokém rozlišení - a ještě mi je připravila do formátu, jaký jsem si vyžádal). 
To je opravdu úctyhodný výkon, který nemůžu než obdivovat.


Edit: Na klipu jsem provedl, po konzultaci s Karolínou Bendovou a Lukášem Vořechem Pokorným, ještě několik kosmetických úprava a rozhodl se, že publikování tohoto příspěvku (i samotného klipu) nechám až na 12. prosince, kdy má klip mít oficiální premiéru.
Výše uvedený text byl sepsán 28. listopadu.

Žádné komentáře:

Okomentovat