10. března 2014

Taverní ples 2013

Je to každoroční evergreen - plesová videa.

Pokaždé si slibuji, že jakmile se mi materiál dostane do rukou, nebudu se flákat, vyberu muziku a pustím se do něj, jenže věci zpravidla nebývají tak jednoduché. Vždy se objeví nějaký zásadní důvod, proč to nejde zvládnout hned.

foto: Karel Křemel
Kdo mě sledujete delší čas, už víte, že jsou pro mě plesová videa jakýmsi ohlédnutím za mým vlastním vývojem - s odstupem můžu sledovat jakým způsobem se mi mění cit pro rytmus, práci se záběry a jejich vzájemnou vazbou i schopnost improvizovat, když se právě nedaří skoloubit něco, co by se za jiných okolností perfektně hodilo. A tyhle věci já si pamatuji. 
Když sleduji své vlastní práce, nevidím, tak jako ostatní, řadu záběrů spojených hudbou (a zatížených osobními vzpomínkami na onu konkrétní akci), ale soubor problémů a vazeb, nad nimiž jsem strávil dlouhé hodiny vymýšlením, jak je propojit. Mám v hlavě každý střih a vím proč je použitý právě tak a ne jinak - a s odstupem času mě napadají třeba i elegantnější řešení...

S videem z roku 2013 jsem si dal hodně na čas.
Určitě se to stalo každému z nás - natočíte poměrně kvalitní záznam, chcete se pustit do práce a zjistíte, že se něco pokazilo. V našem případě to byla (podle všech náznaků) miniDV kazeta. Vyhnout se tomu nedá a dá se vlastně mluvit o štěstí, že to skončilo jen malou ztrátou materiálu.
Zkrátka a dobře, kazeta byla zadropovaná - v obraze i zvuku se objevovaly chyby a poškozenou část materiálu nebylo možné využít.

Asi chápete, že poškozený materiál není právě motivující záležitost, takže jsem práci odkládal jak jen se dalo. Navíc jsem nechtěl začít, dokud nebudu mít nějakou představu o hudbě, na kterou budu stříhat. Výběr je rok od roku těžší a použít několik provázaných motivů jako předchozí rok se mi nezdálo jako dobrá volba - hlavně když jsem neměl jasnou představu, co bych chtěl kombinovat.

Nakonec jsem měl štěstí a v poslední chvíli se mi do cesty připletla moje oblíbená píseň z filmu The Mask (Chuck Russel, 1994) - Hey Pachuco! od The Royal Crown Revue. Rytmická skladba s mezihrami, sóly a dokonce pomalejší pasáží - pro mé potřeby ideální...
Chvíli jsem si ještě pohrával s myšlenkou připojit na začátek Feeling Good od Niny Simone, ale Hey Pachuco! je rytmicky příliš výrazný, než aby do něj šlo svévolně stříhat, takže jsem nakonec zůstal monotématický.


U ročníku 2013 jsem se rozhodl více využívat rytmiky uvnitř záběrů namísto střihu na beaty, který se vyloženě nabízel (ale byl by nudný a předvídatelný). Proto jsem občas střihl i mezi dobami, aby vynikla dramatičtější změna pohybu vázaná na bubnovou linku.
Navíc jsem neodolal a při závěrečném bubenickém sólu jsem využil záznam z ukázky irských tanců (díky Arwi) a předtančení Armuse s Pavlínkou, které do této pasáže krásně zapadly.

Příznačné pro tuto práci bylo, že jsem často musel zahazovat kvalitní a zajímavé záběry proto, že byl v některém svém místě poškozené a tedy nevhodné pro použití. Takhle to odnesla třeba taneční skupina Lento, jejíž předtančení bylo dropy zasaženo zdaleka nejvíce. Nicméně i tohle k práci patří...

Bohužel, ve spěchu člověk dělá i chyby, a nevyhnulo se to ani mně, proto se mi v závěrečných titulcích objevil trapný překlep, kdy jsem zaměnil rok 2013 za 2014 - v práci to píšu každou chvíli, takže mi to vůbec nedošlo a chybu jsem tak odhalil až s týdenním zpožděním. A to už bylo pozdě ji napravovat.


V tuhle chvíli už netrpělivě očekávám, kdy se ke mně dostanou natočené záběry z letošního roku, a dumám jakou hudbu bych mohl použít tentokrát. Snad na něco přijdu dříve než dva týdny před dalším plesem.

Žádné komentáře:

Okomentovat