13. ledna 2014

Asociace filmových střihačů a střihaček o.s.

Musím se k něčemu přiznat - nesnáším odbory. Představa, že bych měl něco společného s ČMKOS mi způsobuje bolení žaludku, a i v době, kdy jsem byl zaměstnaný v České televizi, pro mě bylo nemyslitelné, že bych někdy vstoupil do zdejší Nezávislé odborové organizace.
Ale na druhou stranu uznávám, že jednotlivec má při vyjednávání s většími organizacemi poněkud oslabenou pozici a hodí se tak mít někoho, kdo definuje nějaký standard a poskytne alespoň základní oporu. A to respektuji.

Proto jsem v loňském roce zapátral, zda neexistuje nějaká organizace sdružující střihače - přinejmenším z profesionálního zájmu a také ze zvědavosti. Ale na nic jsem nenarazil.
Až teprve nedávno se ke mně, v souvislosti s úplně jiným tématem, dostal odkaz, který jsem tehdy marně hledal - a ukázalo se, že můj neúspěch nebyl náhoda. V době, kdy jsem pátral totiž ono sdružení bylo tak mladé, že ještě ani nemělo webové stránky...

Asociace filmových střihačů a střihaček o.s. byla založena 19. 5. 2013 a klade si za cíl nejen sdružovat střihače, ale také pozvednout kulturu audiovizuálních děl v České republice (+ definovat a prosadit standardy pro samotný výkon profese střihače - financemi počínaje, pracovními podmínkami a povinnostmi konče).

Standardy, které Asociace na svých stránkách prosazuje, jsou napsané s evidentní znalostí produkčního procesu a důrazem na to, aby byly práva i povinnosti obou stran (produkce i střihače) vyvážené. Dokonce i doporučený ceník je oboustranně vstřícný - zajišťuje střihačům důstojné ohodnocení bez neúměrné finanční zátěže na straně zadavatele.

Docela zvažuji, že bych si do Asociace podal přihlášku, i když dlouhodobě pro mě členství nebude mít nespíš žádný významný přínos (možná jen to, že bych mohl v titulcích používat za jménem zkratku A. F. S.). 

Celkově se mi činnost A. F. S. líbí - připadá mi smysluplná a orientovaná především na kvalitu odvedené práce, nikoliv pouze na výhody pro filmové střihače. A tak to má být... I proto jsem se o Asociaci rozhodl napsat a podpořit tak její činnost.

1 komentář:

  1. Díky za tip. =) Ani mě nenapadlo, že by něco takového mohlo existovat.

    OdpovědětVymazat